Saavutettavuusseloste.

1.     SUOMEN PANTTILAINAN VERKKOSIVUSTON SAAVUTETTAVUUS

Viimeisin päivitys: 25.11.2025

Suomen Panttilaina OY (Y-Tunnus 2212393-3), josta käytetään jatkossa nimitystä ”me”, vastaa osoitteessa www.suomenpanttilaina.fi olevasta verkkosivustosta ja sivuilla tarjoamistamme palveluista. Haluamme, että mahdollisimman moni pystyy käyttämään verkkosivustoamme ja palvelujamme, riippumatta henkilön toimintakyvystä tai käytössä olevista apuvälineistä.

Tässä asiakirjassa kuvaillaan, miten täytämme Euroopan saavutettavuusdirektiivin (European Accessibility Act, EAA) vaatimukset. Kuvailemme myös, mitä mahdollisia tunnettuja saavutettavuusongelmia sivuilla on ja miten voit ilmoittaa meille puutteista, jotta voimme korjata ne.

2.     MITKÄ SAAVUTETTAVUUSVAATIMUKSET KOSKEVAT MEITÄ?

Saavutettavuusdirektiivi koskee kuluttajille tarjottavia sähköisen kaupankäynnin palveluita. Tarjoamiimme sähköisen kaupankäynnin palveluihin sisältyvät huutokauppa, verkkokauppa, asiakkaiden sisäänkirjautuminen sekä palveluntarjoajan toimittama maksupalvelu (”Palvelut”). Näitä palveluita kuvaillaan alla kohdassa 3.

Saavutettavuusdirektiivi asettaa vaatimuksia sille, että tietojen, käyttöliittymän (kuten verkkosivuston painikkeiden, kuvakkeiden ja valikoiden) sekä palvelujemme rakenteen on oltava saavutettavia sinulle ja muille käyttäjillemme. Se asettaa myös vaatimuksia sille, että meidän on annettava selkeää tietoa siitä, miten palvelumme täyttävät nämä saavutettavuuskriteerit.

Teemme jatkuvaa työtä varmistaaksemme, että palvelumme täyttävät saavutettavuusvaatimukset ja pyrimme täyttämään WCAG 2.1 -ohjeiden (Web Content Accessibility Guidelines) tason AA vaatimukset.

3.     PALVELUJEMME KUVAUS

Kuvailemme alla kunkin palvelumme toimintaa:

·       Huutokauppa – Huutokaupassa voit tehdä tarjouksia tavaroista, jotka ovat tarjolla myytäväksi rajoitetun ajan. Kun huutokauppa päättyy, korkeimman tarjouksen tehnyt käyttäjä voittaa.

·       Verkkokauppa – Verkkokaupassa voit ostaa tavaroita kiinteään hintaan. Voit myös suorittaa hakuja eri tavaroista, suodattaa hakutuloksia ja lisätä tavaran ostoskoriin.

·       Asiakkaan sisäänkirjautuminen – Asiakkaan sisäänkirjautumista käytetään, jotta saat käyttöösi henkilökohtaisia toimintoja. Kirjautumalla sisään voit esimerkiksi nähdä aktiiviset huutokauppasi, suoritetut ostot ja tallennetut suosikit. Voit myös päivittää tietojasi. Kirjautuminen tapahtuu turvallisen tunnistuksen kautta.

·       Maksut – Maksut tapahtuvat maksuratkaisullamme, jonka toimittaa ulkopuolinen palveluntarjoaja. Voit valita eri maksutapojen välillä, kuten korttimaksu tai MobilePay. Kaikki maksut käsitellään voimassa olevien tietoturvastandardien mukaisesti, jotta tietosi pysyvät suojattuina.

4.     PALVELUJEN KUVAILU SAAVUTETTAVASSA MUODOSSA

Toimimme aktiivisesti, jotta palvelumme ja niihin sisältyvät verkkosivustomme osat olisivat saavutettavia. Olemme siksi toteuttaneet seuraavat toimenpiteet:

·       Olemme kuvailleet verkkosivuston sisältöä ja rakennetta, kuten otsikoita ns. semanttisella HTML-koodilla. Näiden kuvausten avulla ohjelmat pystyvät ymmärtämään verkkosivustoamme, jos esimerkiksi käytät näytönlukijaa.

·       Kaikki kuvat eivät ole pelkästään koristeena, vaan niihin on liitetty kuvailevat tekstit (ns. alt-tekstit). Tämä tarkoittaa, että verkkosivustollamme myytävät tavarat on kuvailtu tekstillä.

·       Suurinta osaa verkkosivustostamme voidaan käyttää näppäimistön avulla, mukaan lukien valikoita ja lomakkeita.

·       Käytämme verkkosivustollamme selkeitä kontrastitasoja, jotta teksti on helpompi nähdä ja lukea. Kontrastitasot täyttävät WCAG:n vaatimuksen, joka on vähintään 4,5:1.

·       Linkit ja painikkeet on merkitty selkeästi, kun napsautat niitä.

·       Lomakkeiden ja etikettien virheilmoituksissa on selkeät merkinnät.

·       Verkkosivustoamme voi zoomata jopa 200 %:n kokoon ilman, että näytöltä katoaa sisältöä.

·       Verkkosivustomme vuorovaikutteisissa osissa on erityisiä koodimerkintöjä (ns. ARIA-attribuutteja), jotka auttavat näytönlukijaa ymmärtämään ja lukemaan nämä osat.

·       Testaamme verkkosivustoamme säännöllisin väliajoin. Saamme verkkosivustomme testaamiseen apua myös henkilöiltä, joilla on erilaisia toimintarajoitteita.

5.     SISÄLTÖ, JOKA EI OLE SAAVUTETTAVAA

Verkkosivustollamme on sisältöä, joka ei ole täysin saavutettavaa. Kyse on seuraavasta sisällöstä:

·       Ulkoiset työkalut, joita ei voi käyttää kokonaisuudessaan näppäimistön avulla ja joista puuttuu merkinnät. Tämä koskee esimerkiksi järjestelmäämme, joka erottaa ihmiset automatisoiduista roboteista (ns. CAPTCHA-ratkaisu).

Saavutettavuusvaatimukset koskevat vain niitä osia verkkosivustostamme, jotka ovat yhteydessä palveluihimme. Siksi meiltä ei vaadita saavutettavuustoimia niiden verkkosivustomme osien suhteen, jotka eivät ole yhteydessä palveluihimme. Näissä osissa voi siten olla saavutettavuutta koskevia puutteita.

 

6.     MITEN TESTAAMME VERKKOSIVUSTOAMME

Verkkosivustoa on tarkasteltu toteuttamissamme manuaalisissa testeissä, joissa on ollut mukana myös toimintarajoitteita omaavia henkilöitä, sekä erilaisten teknisten työkalujen avulla, joilla on voitu havaita mahdollisia saavutettavuuden puutteita.

Manuaalisessa testauksessa on keskitytty arvioimaan käyttökokemusta ja vuorovaikutusta verkkosivuston kanssa, kun taas teknisiä työkaluja on käytetty havaitsemaan koodissa tai rakenteessa olevia ongelmia, jotka voivat vaikuttaa saavutettavuuteen. Näiden menetelmien yhdistelmä on antanut meille paremman ja luotettavamman kuvan verkkosivuston saavutettavuustasosta.

7.     YHTEYSTIEDOT JA PUUTTEISTA ILMOITTAMINEN

Jos löydät puutteita saavutettavuudessa, voit ottaa meihin yhteyttä sähköpostitse: tillganglighet@pantbanken.se.

8.     VALVONTA

ESAVI on Saavutettavuusdirektiivin vaatimusten toteutumista valvova viranomainen. Jos palvelumme tai verkkosivustomme ei täytä saavutettavuusvaatimuksia, voit ottaa yhteyttä ESAVIin. Se onnistuu ottamalla yhteyttä ESAVIn vaihteeseen numeroon 0295 016 000